In onze rubriek ‘Member Stories’ introduceren we onze leden. Wat doen ze? Waar liggen uitdagingen? En kansen? Wat maakt hen uniek? Deze keer gingen we in gesprek met Rob Schomaker (New Business & Innovation) van Syrinx.
Bedrijf uit Noord-Holland
Syrinx verricht onderzoek, ontwikkelt en produceert (in house) maatwerk elektronica en software voor een scala aan toepassingen in de industrie. Haar klanten komen uit een breed veld van toepassingen, zoals machinebesturingen, meet- en regelapparatuur en geavanceerde weegelectronica. Het bedrijf is gevestigd in Noord-Holland, maar toch al jaren lid van WTC Leeuwarden. Dit komt doordat de Kop van Noord-Holland geen grootschalige maakindustrie heeft én door Rob Schomaker, woonachtig in Friesland. Door hem is er veel verbinding met de Friese bedrijven. Ook enkele klanten van Syrinx zijn in het Friese land gevestigd.
Toegevoegde waarde
Syrinx staat voor kwaliteit, innovatie en maatwerk. Met een klein team van hoogopgeleid personeel kijkt Syrinx al bijna dertig jaar verder dan het technische probleem van de klant. Ze zoeken de kern en onderzoeken wat er daarna komt. Zodat ze een oplossing bedenken waarmee de klant nog jaren vooruit kan. “We staan dicht bij de klant en denken actief mee. Oplossingen kunnen we daardoor snel aanpassen en bij ontwikkelingen in de markt kunnen wij onze producten en software mee ontwikkelen. We kunnen dit allemaal snel uitvoeren omdat we een eigen ontwerp- en ontwikkelafdeling in huis hebben en tevens de productie. Daarnaast willen we kwaliteit bieden en maken we gebruik van de nieuwste componenten en productiemiddelen. We zorgen ervoor dat het maatwerk ook leverbaar moet zijn.”
Markt op de kop
Dat de markt de afgelopen twee jaar is veranderd, is een onomstotelijk feit. Corona heeft de wereld flink op zijn kop gezet. Zo werd Syrinx ook voor uitdagingen gesteld. “Producten en componenten zijn slechts beperkt tot niet leverbaar en de prijzen rijzen de pan uit. Waar we vroeger enige zekerheid hadden met bestellingen bij leveranciers moeten we nu investeren in voorraad. Soms zijn producten niet eens meer leverbaar. Via brokers in bijvoorbeeld China komen we toch aan bepaalde onderdelen. Waar we voor een onderdeel eerder een paar euro neerlegden, betalen we nu over de €90,-. De prijzen zijn soms vervijftienvoudigd. Ongekend. Maar we moeten wel, want de gevolgen en de daar bijkomende kosten zijn nog groter. Denk bijvoorbeeld aan een onderdeel dat mist bij een product voor de spoorwegen. We proberen hierover altijd open naar de klant toe te zijn. Om onze klanten te voorzien van de beste oplossingen hebben we moeten kijken naar andere alternatieven om de prijzen toch een beetje te kunnen drukken. In overleg met de klant konden we zorgen voor voorfinanciering of soms zelfs zo kunnen regelen dat de voorraad bij de klant opgeslagen werd. Dit kon alleen door het vertrouwen dat de klant in ons heeft. We zijn toch afhankelijk van elkaar” Een ander alternatief is een product opnieuw te re-designen en componenten verwerken die wel beschikbaar zijn. De techneuten bij Syrinx zijn soms zo snel dat hun klanten het niet eens merken.
Strategiewijziging
Als relatief klein bedrijf zijn ze in groei en continuïteit sterk afhankelijk van hun klanten. Als ze een klant kwijtraken kan dit grote gevolgen voor de bedrijfsvoering hebben. Corona bracht Syrinx veel onzekerheid over omzetbehoud. Bij onze OEM klanten liep de vraag opeens terug. Voor dit omzetverlies heb je niet snel een alternatief. Hun reactie is om met eigen producten op de markt te komen. “In april/mei vorig jaar zagen we dat de bestellingen afnamen. We hebben toen gekeken naar onze toekomststrategie. We wilden zelf meer invloed hebben op de markt en zelf ook verantwoordelijk zijn en inspraak hebben over een product en marktontwikkeling. Een OEM-product exporteren is behoorlijk lastig, maar met een eigen product is dit makkelijker. Hierdoor oefenen we ook meer invloed uit op het verkoopproces en kunnen we inspelen op kansen. Zo heeft corona ons de kans geboden om een klimaatsensor te ontwikkelen die de luchtkwaliteit in gebouwen controleert. Er is geld beschikbaar gemaakt [door het kabinet] voor de verbetering van het binnenklimaat in scholen. We zijn nu bezig om dit product in de markt te zetten in Nederland en willen dit ook in de EU doen. Zo zijn we dus door corona van een halffabricaatleverancier naar een eindklantleverancier gegaan. En niet alleen meer B2B, maar ook B2C. Het heeft ons gedwongen om out-of-the-box te denken om nieuwe markten te onderzoeken en om nieuwe producten te ontwikkelen. Onze productie loopt als nooit tevoren en we hebben de hoogste omzet uit onze geschiedenis gehaald in 2021.”
Als WTC kunnen we niets anders zeggen dat het mooi om te zien is hoe Syrinx de uitdagingen van corona om heeft weten te zetten naar nieuwe kansen.
Liset Adnan-Eertman – WTC Leeuwarden