De aders van de wereldhandel raken meer en meer verstopt. Door de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland zijn trein en vliegtuig geen alternatief meer voor het containerschip. Kroniek van een aangekondigd transportinfarct.
Eten, slapen, laden, lossen. Het personeel van ’s werelds grootste containerhaven doet dezer dagen weinig anders. Veel werknemers van de twee havens van Shanghai – diepzeehaven Yangshan en rivierhaven Waigaoqiao – zijn al dagen niet thuis geweest. Ze werken, wonen en slapen op het haventerrein. De arbeiders vormen een Covid-19-vrije bubbel die de havens, belangrijke draaischijven van de wereldeconomie, aan de gang moet houden. In ploegendienst, 24 uur per dag, zeven dagen per week.
Maar wat werkte voor de Olympische Winterspelen in Beijing, lijkt niet te werken voor de havens van Shanghai. In februari zorgde een strenge Olympische bubbel voor relatief zorgeloze Spelen. De havenbubbel in miljoenenstad Shanghai – die al drie weken in lockdown is – kan niet voorkomen dat het wereldwijde transport allengs verder verstoord raakt.
Nauwelijks alternatief
De aders van de wereldeconomie zijn verstopt. Dat waren ze al. Maar nu verloopt vervoer tussen Azië en Europa en Noord-Amerika nog moeizamer. Dat raakt de globalisering. Goedkoop, efficiënt en betrouwbaar transport verbond jarenlang de lagelonenarbeid in het Oosten met de rijke afzetmarkten in het Westen. Daar produceren, hier consumeren.
Tot eind februari leek het goederenvervoer zich zelfs voorzichtig te herstellen van de pandemie. En toen viel Rusland Oekraïne binnen. De oorlog, de daarop volgende sancties en de hoge brandstofprijzen maken de transportcrisis nu alleen maar weer groter.
Lees hier het hele artikel van de NRC.
Hier nog een aantal andere interessante artikelen waar onze partner Team Freight Forwarding (TFF) ons op attenteerde: