- Donderdag 18 maart 10:00 - 11:00
- Contact: Joost Poutsma
RECAP
Exporteren met je bedrijf betekent dat je weloverwogen keuzes moet maken en dat dat de keuzes die je maakt niet voor ieder exportland hetzelfde zijn. Welke vorm van export je kiest, direct of indirect, hangt af van vele factoren.
Allereerst welk product wil je exporteren, is dit product wel geschikt voor de markt die je op het oog hebt, wat is de omvang van de exportmarkt en welk belang/aandeel wil je daarin realiseren.
Hanna Jakobs-Van der Stok, vertelt dat de strategie om een markt binnen te treden gevolgen kan hebben voor het succes op de internationale markt. Er zijn drie algemene strategieën om een markt binnen te treden: handel strategie (low risk, low investment), transfer strategie (high risk, low investment), investering strategie (high risk, high investment).
Het kiezen van de juiste strategie hangt af van diverse factoren bijvoorbeeld de grootte van de organisatie maar ook tijd en middelen die de organisatie kan missen om te exporteren. Uiteraard is het product ook een belangrijke factor.
Tijdens het webinar worden ook een aantal punten genoemd waar je op moet letten tijdens het kiezen voor de juiste internationale marktentree strategie.
- Zorg voor goed geformuleerde doelstellingen en succescriteria voor de nieuwe markt, inclusief lange termijn doelen en successen
- Zorg voor dat de juiste kennis beschikbaar is binnen de organisatie als het gaat over de nieuwe markt; doe een uitgebreid marktonderzoek (cultuurverschillen, wet- en regelgeving, taal)
- Begrijp de verschillende sales kanalen, dat kan namelijk per land en product verschillen.
- Als je de juiste partner hebt gevonden, zorg ervoor dat je bekend bent met de reputatie en prestaties. Daarbij is natuurlijk vertrouwen een belangrijke factor.
Tom Smit is Export Manager bij Score, hij deelt zijn praktijkervaring en vertelt onder andere dat zij door de jaren heen ervoor hebben gekozen om met partners te gaan werken, een van de redenen hiervoor is dat ze ervoor willen zorgen dat er lokale partners nodig zijn om service te bieden als dit nodig is.
Hij vertelt ook dat ze geen agenten meer gebruiken voor het verkopen van hun product. Ze hebben hiervoor gekozen omdat je niet wat er speelt bij de desbetreffende klant omdat de agent vaak meer producten verkoopt. Agenten kan je goed inzetten als je onbekend bent in een markt en een lokaal netwerk van agenten ingezet kan worden.
Meer weten over het uitzetten van de juiste Internationale marktentree strategie? Bekijk het webinar of de presentatie. Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen.
World Trade Center Leeuwarden ondersteunt bedrijven met internationale ambities en helpt export en import te professionaliseren door kennis aan te bieden en nieuwe markten te openen door via haar wereldwijde netwerk in contact te komen met potentiële zakenpartners.
SPREKERS
- Evert Jan Schouwstra, Director World Trade Center Leeuwarden
- Hanna Jakobs-Van der Stok, Sr.Lecturer Business and Strategic Innovation Management
- Tom Smit, Export manager Score Tolbert