EEN GOEDE EXPORTSTRATEGIE | NEXT STEP IN EXPORT

Exportstrategie | NEXT STEP IN EXPORT webinar WTC Leeuwarden

Recap

Bij de ene exporteur begint het op een bierviltje en daar blijft het bij terwijl de andere exporteur een hele strategie uitwerkt. Uit cijfers is gebleken dat een exportstrategie meer is dan een strategie voor exporteren maar ook een groeistrategie voor de onderneming; van alle startende exporteurs heeft 40% maar één klant in één land. En 6 % van alle startende ondernemers is direct actief is meer dan 5 landen. Na een periode van 3 jaar is er een groot verschil, namelijk dat 60% geen exporteur meer is.

 

Tijdens het webinar hebben Prof. dr. Sjoerd Beugelsdijk, Hoogleraar University of Groningen, Faculteit Economie en Bedrijfskunde en Cees Homburg, momenteel verbonden aan KoffieDirect, daarnaast vervult hij met zijn internationale B2C ervaring een adviserende rol voor verscheidene grote bedrijven, een uitgebreide en gedetailleerde uitleg gegeven met praktische voorbeelden. Exporteren gaat vooral over samenwerken en creativiteit.

 

Maar wat is een exportstrategie? Een strategie is een samenstelling van middelen om vooraf gestelde doelen te kunnen bereiken om onzekerheden te beperken op gebied van export. Maar het begint eigenlijk bij het product of de service, wat wil je gaan verkopen? En past het product of service bij de cultuur? En dan komt de strategie, hoe ga ik dat doen?

 

Er zijn een aantal onzekerheden die gevolgen hebben voor een exportstrategie, namelijk de marktontwikkeling die met moet volgend op afstand en afhankelijkheid van een (nog) onbekende buitenlandse zakenpartner en de overheid. Het maken van een SWOT van je eigen onderneming en gebruik maken van je eigen netwerk kunnen deze onzekerheden verminderen.

 

Een belangrijk model het CLEC-model, wordt toegelicht tijdens presentatie, het model bestaat uit Customer, Language, Energy en Creativity.

 

Meer weten over het belang van een Goede Exportstrategie? Bekijk het webinar of neem contact met ons op.

 

World Trade Center Leeuwarden ondersteunt bedrijven met internationale ambities en helpt export en import te professionaliseren door kennis aan te bieden en nieuwe markten te openen door via haar wereldwijde netwerk in contact te komen met potentiële zakenpartners.

Sprekers

  • Evert Jan schouwstra, World Trade Center Leeuwarden (moderator)
  •  Prof. dr. Sjoerd Beugelsdijk, Hoogleraar University of Groningen, Faculteit Economie en Bedrijfskunde
  • Cees Homburg, werd op jonge leeftijd directeur van Homburg & Zn, één van de grootste bedrijven in het printen van keramiek destijds in Nederland. In het vervolg van zijn loopbaan vervulde hij leidende functies als marketing-, sales- en exportmanager. Homburg is op het moment verbonden aan KoffieDirect. Daarnaast vervult hij met zijn internationale B2C ervaring een adviserende rol voor verscheidene grote bedrijven.

Laat een reactie achter