Waarom begint de opbouw van een merk intern? En hoe moet je daarna verder? In deze whitepaper gaan we verder met het vervolg op de voorbereiding voor het succesvol bouwen van een internationaal merk. In deel 2 van de whitepaper Succesvol bouwen van een internationaal merk deelt Gerard Oldenhof zijn ervaring en neemt je mee in het proces…
Het op de markt brengen van een merk kan eigenlijk niet wanneer de medewerkers nog niet weten waar het merk voor staat en wat de beloftes zijn. Zelfs op de inkoopafdeling en communicatieafdeling moet men achter het merk staan en weten wat de bedoeling is. Zodra medewerkers weten dat ze ‘’meebouwen’’ aan een merk, voelen ze zich betrokken met alle positieve gevolgen van dien.
Zodra de interne organisatie er klaar voor is, mag het merk in de spotlight worden gezet. Mensen hebben tijd nodig om het merk te leren kennen en daadwerkelijk aan te schaffen. Zoals men zegt: Rome is ook niet gebouwd binnen één dag, geef het tijd en herhaal consequent als het om marketing gaat. Positieve ervaringen zullen leiden tot herhaalde aankopen.
Gerard vertelt dat het uitvoeren van nulmetingen erg van belang kunnen zijn om te bekijken hoe de communicatie werkt omtrent het bij te sturen waar nodig. Hierbij kunnen ervaringen van gebruikers in vorm van verhalen en beelden een mooie toevoeging zijn.
In dit proces is het een goed moment om de ‘customer journey’ te gebruiken. De customer journey brengt in kaart waar en hoe de doelgroep in contact komt met het merk. En met die momenten ga je aan de slag; hoe kunnen we ervoor zorgen dat het merk blijft hangen en dat de doelgroep het product eerder aan gaat schaffen? Hierbij helpt het consequent herhalen en gebruiken van de juiste kleuren, beelden en woorden die aansluiten bij de doelgroep. Ook hier is het handig om de strategie in mee te nemen, denk aan kleur gebruik en betekenis van cijfers in andere landen.
Iets waar geen enkel merk in kan achterblijven is het gebruik van social media. Een extra uitdaging die ook veel controle en consistentie met zich meebrengt. Ook andere media kan worden benaderd en volgens Gerard zijn vakbladen een waardevol uithangbord voor het merk.
Een andere tip van Gerard is om de doelgroep mee te nemen naar de achtergrond. Geef de medewerkers de vrijheid om te vertellen over het product en hun deelname in het proces. Zij worden gezien worden als merkambassadeur, hierdoor wordt de boodschap vaak geloofwaardiger.
Het bouwen van een merk vergt veel tijd en energie. Met het juiste team bouw je steun en vertrouwen op wat op den duur te herkennen is in het merk!
Geïnteresseerd in meer? Download de whitepaper
Heeft u vragen omtrent het betreden van een nieuwe internationale markt? Neem contact met ons op.