Een internationaal merk opbouwen, daar komt heel wat bij kijken! Men zegt altijd een goede voorbereiding is het halve werk en dat geldt ook voor het bouwen aan een merk. Maar wat is een merk eigenlijk? We kennen allemaal de grote namen zoals Ikea en Coca-Cola en kunnen gelijk een logo visualiseren. Het is meer dan alleen de naam of het logo; want waar associeert men het merk mee? Wat voor historie zit erachter? En welke waarden zijn karakteristiek? Gerard Oldenhof neemt je mee en deelt zijn ervaring omtrent het succesvol bouwen van een internationaal merk…
Een merk bestaat uit een raamwerk dat ervoor zorgt dat de belofte en waarden kunnen worden uitgedragen. Merkarchitectuur ook wel genoemd; branded house structuur, house of brands en endorsement, zijn de drie meest voorkomende structuren. Volgens Gerard is dat de structuur echt afhangt van de strategie van het bedrijf en dan kom je wel eens terecht in een spagaat tussen merkstrategie en merkarchitectuur. Een andere belangrijke factor is de distributiestrategie. Een ongewenste concurrentie tussen twee afzetkanalen en merken was het gevolg van het creëren van een extra afzetkanaal maar volgens Gerard was dit commercieel gezien een interessante optie…
Bij het definiëren van een merk is de eindgebruiker een belangrijke factor en met alle bijbehorende vragen ontstaat er een persona. Deze persona geeft je een scherp beeld van je primaire doelgroep! Gerard raadt het aan om collega’s en stakeholders te vragen deel te nemen aan dit proces, voor meer inzicht en creativiteit. Doe dit niet tijdens de vrijdagmiddagborrel maar neem hiervoor ruim de tijd.
Wat als u het merk internationaal wil introduceren? Dan is er iets meer uitdaging, taal- en cultuurverschillen, organisatorische en juridische aspecten kunnen een rol spelen. Laat een conceptvoorstel checken door een lokale winkel of distributeur, dit kan veel gedoe voorkomen. Tijdens de overname ’s werelds grootste coatingproducent moest motto “Cover the Earth” verwerkt worden… Uiteindelijk werd er een wereldbol overgoten door verf gepubliceerd maar in Europa en Australië werd het geassocieerd met ‘vervuiling’ vertelt Gerard.
Het registreren van uw merk, is dat wel echt nodig? Het is voor de hand liggend om als startend merk niet direct te investeren in merkregistratie. Daar plukken andere bedrijven de vruchten van door de naam zelf op te kopen en zodra het nodig is tegen hoge bedragen weer te verkopen. Zie het meer als een belegging om bij de start van een merk gelijk het merk te registreren.
Meer weten? Download de whitepaper.
Heeft u vragen omtrent het betreden van een nieuwe internationale markt? Neem contact met ons op.