Een nieuwe markt? Een nieuw land? Welke kansen en bedreigingen liggen er op mijn pad? Een ondernemer wil graag weten of zijn product of dienst kansrijk is. Om daarachter te komen is het verrichten van een marktonderzoek heel belangrijk. Maar hoe pak je dat aan en waar moet je aan denken. Gerard Oldenhof neemt je mee en deelt zijn ervaring omtrent het doen van internationaal marktonderzoek…
Marktonderzoek vergt veel tijd en energie maar het is toch een cruciale stap die bepalend kan zijn voor de toekomst van je onderneming. Het marktonderzoek begint met de vragen:
Wat wil ik weten en wat moet ik weten? Ga onderzoeken wie er al werken in de bestaande markt en wie de eindgebruikers zijn en vooral of deze groep ook groeit. Bekijk zowel de nieuwe markt als de bestaande markt waarin de organisatie nu werkzaam is. Vraag eens aan klanten hoe de huidige merken, producten of diensten voldoen om een beter beeld te krijgen van de verwachtingen.
‘’Het onderzoeksbureau had het drievoudige van onze meest optimistische inschatting voor het marktaandeel gepubliceerd.’’
Bronnen
De juiste antwoorden komen voort uit allerlei verschillende bronnen. Gerard legt uit waarom hij veel vragen heeft over de zorgvuldigheid waarin nummers worden gepubliceerd in diverse rapporten. Rapporten van brancheorganisaties en vakbladen hebben daarentegen wel een goed beeld over wat er speelt in de markt. Ook kunnen industriële databases tegen een vergoeding gebruikt worden, om een juist beeld te krijgen van de sectoren.
In deze tijd ontkomen we er eigenlijk niet meer omheen; online onderzoek. Zo bespaart het verspreiden van een online enquête veel tijd en is het ideaal voor het analyseren van de informatie. Maar ook tijdens het sparren met collega-ondernemers kan je veel te weten komen over de markt.
Maar wat moet je nu met al die informatie?
Dat werk heb je echt niet zomaar gedaan. Door de uitkomsten van het marktonderzoek te analyseren heb je genoeg input om een eigen strategie samen te stellen en alles ingang te zetten om processen te optimaliseren, prijsbeleid onderhanden te nemen en het product te optimaliseren.
Meer weten? Download de whitepaper.
Heeft u vragen omtrent het betreden van een nieuwe internationale markt? Neem contact met ons op.