- Donderdag 25 maart, 10:00 - 11:00
- Contact: Joost Poutsma
TERUGBLIK
Een beurs is dé plaats om marktontwikkelingen te zien maar vooral om bestaande en nieuwe contacten op te doen. Het is voor veel bedrijven een belangrijk onderdeel van hun marketingmix. Veel ondernemers kunnen niet wachten om weer de beurzen te gaan bezoeken.
Er zijn vele manieren waarop je naar een beurs kan gaan met je organisatie; maar is je banner neerzetten voldoende? Of is er meer nodig? Ja, volgens Erwin is ook het doel belangrijk en dat gaat verder dan het werven van klanten. Een goede voorbereiding is noodzakelijk om het maximale rendement uit een beurs te halen.
Tijdens zijn presentatie benoemt Erwin de Ansoff matrix met daarin vier categorieën marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Er zijn veel verschillen als het gaat om (nieuwe) producten in een nieuwe of bestaande markt, waaronder de manier van het presenteren van de stand. En hoe trek je zoveel mogelijk (nieuwe) bezoekers naar je stand? Het inzetten van een plaatselijk event kan daarbij helpen, bijvoorbeeld een showtje of een racespel.
Er zijn ook een aantal trends bij events; bijvoorbeeld return on investment. Wie zijn er geweest? En is het vervolg van mijn bezoeker? We willen veel meer weten over de bezoekers. Een andere trend is het zelf controle hebben over een beurs, als standhouder kan je zelf bepalen waar, wie en wat je gaat doen.
Karen Koelma heeft al vele jaren ervaring met het bezoeken van beurzen en zou eigenlijk tussen de 5 en 10 beurzen bezoeken en/of deelnemen komend jaar. Een goede voorbereiding is het halve werk, dat geldt ook voor het deelnemen aan een beurs, Karen gaf hiervoor een aantal praktische tips:
- Wie zijn de andere deelnemers? Concurrenten of potentiele klanten?
- Waar staan ze? Het kan zijn dat je niet weg kan van je stand, maak dan een prioriteitenlijstje zodat het duidelijk is welke stand je even moet bezoeken.
Meer weten over het bezoeken of deelnemen van een Internationale beurzen? Bekijk het webinar of de presentatie. Voor meer informatie kan u altijd contact met ons opnemen.
World Trade Center Leeuwarden ondersteunt bedrijven met internationale ambities en helpt export en import te professionaliseren door kennis aan te bieden en nieuwe markten te openen door via haar wereldwijde netwerk in contact te komen met potentiële zakenpartners.