Het is al een tijdje geleden sinds we de laatste beurzen hebben bezocht en onbezorgd konden netwerken tijdens een netwerkborrel. Maar business gaat door, hoe kan je nu toch je bedrijf goed op de kaart zetten? En laten groeien? Dat kan natuurlijk met een slimme marketingstrategie! In de white paper: Dé digitale b2b marketingstrategie van 2021 neemt Monique Kooistra van Sterc jou mee en geeft ze een kijkje in de wereld van inbound marketing in de internationale B2B wereld.
De visie – stop selling, start helping maakt de leads en klanten ambassadeurs van je merk en zo kan jij hen zo goed mogelijk helpen. Bij B2B is het belangrijk om te focussen op behalen van ROI, kennis delen, lange termijn relaties, buying roles en langer salesproces.
In and outbound marketing heeft alles te maken met het overtuigen van de huidige leads van de organisatie. Het verspreiden van je product of dienst via zoveel mogelijk verschillende kanalen wordt ook wel outbound marketing genoemd. Er is ook inbound marketing, daarmee kan je alle kanten op. Zo wordt er in deze white paper gesproken over een ware inbound methodologie die bestaat uit attract, convert, close and delight.
Daarnaast is ook de experience journey erg belangrijk. Welke reis legt de klant af voordat hij/zij de dienst ontvangt? De experience journey kun je vanuit twee kanten bekijken: vanuit de klant en jou als organisatie. Door het toevoegen van persona’s kan je ook nog uitzoeken welke vragen, problemen en kansen per doelgroep aanwezig zijn. Persona worden samengesteld op basis van demografie, geografie, gedrag en attitude. Deze categorieën helpen bij het personaliseren voor verschillende klanten en leads
Inspelen op behoefte van de klant kan tegenwoordig steeds makkelijker; welke pagina’s worden bezocht? Wordt er gebruikt gemaakt van de content of wordt er meer opgevraagd? En wat voor effect hebben de e-mails? Alles wordt bijgehouden met een CRM-systeem (Customer Relationship Management platform).
In de whitepaper worden ook diverse modellen besproken waaronder de Decision Making Unit (DMU) van Philip Kotler. Dit model sluit perfect aan op de B2B wereld en creëert een overzicht van alle individuen binnen een organisatie die een rol hebben binnen het salesproces. En het MBTI-model, Myers-Briggs Type Indicator, die ervoor zorgt dat jij je digitale platform zo goed mogelijk in kan richten.
Download de whitepaper om verder te lezen…