Recap
Een nieuwe visie? Welke kansen en bedreigingen liggen er op mijn pad? Elke ondernemer wil hierachter komen voor zijn of haar onderneming, toch? Om daarachter te komen doen (de meeste) ondernemers een uitgebreid marktonderzoek.
Marktverkenning -en onderzoek neemt enige uitdagingen met zich mee. Het kan zijn dat de juiste contacten ontbreken of dat het meten van betrouwbaarheid op de markt erg lastig is omdat er nog weinig kennis is over de nieuwe markt. Daarom zijn er een aantal belangrijke vragen om mee te beginnen:
Wat wil/moet ik weten? Om een goed beeld te krijgen van de onbekende potentiele markt is het van belang dat je meer te weten komt over de marktstructuur, vraag en behoefte, cultuurverschillen en behoeften maar ook de wet -en regelgeving.
De tweede vraag gaat over het verkrijgen van deze informatie: Welke bronnen kan ik gebruiken? En hoe verwerk ik de informatie? Er zijn genoeg bronnen die men kan gebruiken voor onderzoek bijvoorbeeld rapporten van marktonderzoeksbureaus en brancheorganisaties maar ook beurzen en discussiegroepen kunnen informatie bieden.
De derde vraag gaat over wat te doen met de verkregen informatie: Hoe gebruik ik informatie? Welke conclusies verbind ik aan de informatie voor mijn strategische/tactische/operationele beslissingen? Elke bron heeft een ander doel. Zo is een industriële database bijvoorbeeld heel erg waardevol door informatie van over de hele wereld maar daardoor is het wel kostbaar. Congressen worden ook voor veel verschillende onderwerpen ingezet (verwachtingen, uitdagingen etc.) van een bepaalde markt en het beidt de kans om te netwerken.
Een paar tips op een rijtje:
- Probeer de gewenste uitkomsten opzij te zetten tijdens marktonderzoek en oriëntatie (Let op het is moeilijk om onbevooroordeeld te zijn)
- Om informatie te krijgen van een importeur/distributeur is vertrouwen een basis.
- Vraag door! Zodat je zeker weet dat jij en de gesprekspartner het hebben over hetzelfde
- Heb kennis over de verwachtingen eindgebruiker
Meer weten over Marktverkenning en -Onderzoek? Bekijk de presentatie of whitepaper. Voor meer informatie kunt u altijd contact met ons opnemen.
World Trade Center Leeuwarden ondersteunt bedrijven met internationale ambities en helpt export en import te professionaliseren door kennis aan te bieden en nieuwe markten te openen door via haar wereldwijde netwerk in contact te komen met potentiële zakenpartners.
Sprekers
- Evert Jan Schouwstra, Directeur World Trade Center Leeuwarden
-
Gerard Oldenhof, Marketing specialist – Presentatie: Marktverkenning en -Onderzoek
-
Arthur Matien, Managing partner Adviesbureau de Rijk – Interview: Marktonderzoek via online dialoog