Wat je moet weten als je de internationale markt op wilt

Je wil met jouw bedrijf de grens over. Je product is er in jouw ogen helemaal klaar voor. Maar dan? Het betreden van de internationale markt is niet iets dat je zomaar van de ene op de andere dag doet. Noordz ging voor de ondernemers uit Noord-Nederland op zoek naar adviezen en tips van experts en mede-ondernemers.

Wanneer je meer wilt weten over internationaal zakendoen en de grens overgaan met je bedrijf, is International Trade Day in het World Trade Center in Leeuwarden een waardevol evenement. Waar kunnen we nou beter adviezen halen op het gebied van internationalisering dan hier? Harry Müller, algemeen directeur Q-Blue komt direct met een advies dat we gedurende de dag vaker horen. ‘Wanneer je als bedrijf een beperkte capaciteit hebt, en dat hebben veel mkb-bedrijven, dan is het handig om een partner te zoeken die geïnteresseerd is in jouw product en het in zijn specifieke land onder de aandacht kan en wil brengen.’

Neem de tijd

Volgens Edo Offerhaus, algemeen directeur bij NL International Business moet je eerst goed nadenken waar je heen wilt en wat relevante markten zijn. ‘En daar moet je de tijd voor nemen. Dat soort processen duren wel twee tot drie jaar. Het is niet van de ene op de andere dag voor elkaar.’ Dat erkent ook Reind Zonderman, Trade Associatie WTC Leeuwarden: ‘Ondernemers hebben vaak geen tijd, maar hier moeten ze wel echt tijd voor maken.’ Volgens Zonderman zijn we in Noord-Nederland veel te bescheiden. ‘Veel bedrijven in het noorden maken uitstekende producten. Die moeten gewoon over de grens gaan kijken.’

Het kijken over de grenzen betekent niet dat je direct naar andere continenten moet zoals bijvoorbeeld Azië. Offerhaus: ‘Ook in de eigen achtertuin liggen grote mogelijkheden voor ondernemers uit Noord-Nederland. Het noorden van Duitsland is een heel interessant gebied. Hamburg, Bremen. Maar ook Polen is met hun economische groei zeer interessant.’

Eigen tent als basis

In al die internationale ambities blijft jouw eigen tent het belangrijkste. De blik over de grens is goed, maar je bedrijf of product is de kern. Dat beaamt ook Aalt Dijkhuizen, President Dutch Topsector Agri & Food. ‘Je moet zorgen dat je sterk bent’, geeft hij aan. En wat is dat dan, sterk zijn? ‘Professioneel zijn, de zaken zelf goed voor elkaar hebben binnen de bedrijf, je moet geld verdienen en blijven ontwikkelen. Dat is de basis, die moet eerst goed zijn, want daar trek je de aandacht mee en dat is jouw toegang tot de internationale markt.’

‘De thuisbasis moet goed zijn, want daar trek je de aandacht mee en dat is jouw toegang tot de internationale markt’ – Aalt Dijkhuizen

 

‘Er liggen veel kansen op de internationale markt. Maar je moet ze wel grijpen, je moet er hard voor werken’, zo gaat hij verder. Ook Dijkhuizen komt met het advies om samenwerkingen te zoeken. ‘Daar is vertrouwen voor nodig, maar als je echt iets wilt bereiken, kun je dat in vele gevallen heel goed samen doen.’

Hans Marcuse, Directeur LSE Monitors/Synspec sluit zich bij de woorden aan. ‘Wees ervan bewust wat jij toevoegt voor jouw klanten. Bekijk vervolgens de potentie van de desbetreffende markt en zoek daar partijen bij. Ga vooral als mkb-bedrijf niet alles alleen doen.’ Dijkhuizen: ‘Zoals vaak aangegeven wordt: als je alleen gaat, dan ga je misschien sneller, maar als je het samen doet kom je verder.’

 

Bron: Noordz, 26 april 2018

Laat een reactie achter